TRANSKRYPCJA
Ks. Józef Lizak wspomina:
Jak żeśmy robili właśnie odnowienie tej polichromii, tej właśnie zniszczonej bardzo, to była tak zniszczona, że czarne zakurzone te ściany, zalane też, bo były tam no różne te opady atmosferyczne, więc tam też te papiery, te na ścianach były plamy takie duże. Zostały odnowione, jak powiedziałem w latach 78/ 79. Co przedstawia polichromia? Polichromia przede wszystkim ma takie, bym powiedział sceny biblijne. Tak, drugi punkt bym podzielił to na sceny takie katechizmowe, bym powiedział, o świętych i regionalne. I to jest ważne – regionalne. I to jak powiedziałem, robili przez dwa lata konserwatorzy, bardzo dobrzy konserwatorzy z pracowni konserwacji zabytków z Jarosławia. Odnowili więc główny obraz w nawie głównej na stropie. Jest to kopia „Sądu Ostatecznego” Hansa Memlinga z Gdańska. Tam jest tryptyk „Sąd Ostateczny”, ale tutaj ponieważ nie dało się w tej głównej nawie tryptyku zrobić tylko fragment zrobili, może tą główną część tryptyku „Sąd Ostateczny”. Jezus Chrystus sądzi w otoczeniu Świętych, Matki Bożej - przepiękny obraz. No to, to trzeba widzieć. Drugi punkt jak powiedziałem, to są - no to też wynika z biblii i katechizmu – Sakramenty Święte. Jest takie sklepienie skośne, lustrzane to się nazywa. Są sakramenty święte przedstawione, z jednej strony trzy i z drugiej. Więc sześć sakramentów a siódmego brakło tam. Dlaczego? Zaraz powiem. Chodziło żeby symetria była. Chrzest, Bierzmowanie, Komunia Święta czy może Sakrament Chorych… Już nie pamiętam. Po tej stronie. Sakrament Chorych, Kapłaństwo i Małżeństwo. Brakło Spowiedzi. Ale spowiedź jest… są na dole konfesjonały, więc nie było potrzeby. Ale tu są piękne obrazy. Mieszczanie w strojach tych, jakie używali wtedy. Bardzo piękne ta polichromia jest, zachwyca ktokolwiek wejdzie to… A jest ona zrobiona na tle morskiej zieleni, więc też jest to takie uspokajające. I są boczne dwie nawy. Te są poświęcone waśnie jak mówiłem, kultowi Świętych i katechizmowi…(…) Jak stoimy od ołtarza, po lewej stronie, nawa Matki Bożej Różańcowej z ołtarzem przepięknym. Matka Boska Różańcowa, a prawa strona poświęcona patronce flisaków - św. Barbarze. Znowu ołtarz, przepiękny ołtarz. Dwa obrazy - jeden wewnętrzny, drugi zewnętrzny odsłaniane i sceny z jej życia - św. Barbary. Mianowicie taki piękny obraz jak św. Barbara przynosi komunię św. Świętemu Stanisławowi Kostce. Św. Barbara jest patronką od niebezpieczeństw wszystkich żywiołów. Żywioły, co to jest? Żywioły to jest naturalne środowisko, prawda? Ogień, woda, ziemia, powietrze. Ale te żywioły, też stwarzają niestety zagrożenie i powiedzmy trzeba oczywiście odpowiednio bronić się przed tym. Jest także Śmierć św. Barbary – „Ścięcie”. To jest bardzo stary obraz. W prezbiterium natomiast jest bardzo piękny obraz regionalny, mianowicie to tam jest obraz, który przedstawia… no zawód flisacki jest bardzo niebezpieczny. Przed wyruszeniem na ten flis, który trwał nieraz nawet jak mówią, wspominali do miesiąca czasem płynęli do tego. To przychodzili do kościoła do św. Barbary, nie tylko do św. Barbary do Matki Bożej się modlili i do św. Jana Chrzciciela, bo święty Jan Chrzciciel też chrzcił w Jordanie też jest patronem wodniaków. I ten retman płynie na sanie i oddaje się w opiekę właśnie tym patronom, żeby bezpiecznie było. Retman - piękny obraz.
OPIS NAGRANIA:
Tytuł: Ks. Józef Lizak – Opis kościoła parafialnego p.w. św. Jana Chrzciciela
Realizacja nagrania i prowadzenie rozmowy: Joanna Leśniakowska, Karolina Wołowiec
Miejsce realizacji nagrania: Ulanów
Data realizacji nagrania: 2 kwietnia 2019